Assassin's Creed IV: Black FlagAssassin's Creed ShadowsAtlusBest GamesBethesdaBlizzard EntertainmentElectronic ArtsGhost of TsushimaGhost of YōteiMasters of DoomNintendoPersonaPokemonSony Interactive EntertainmentStarCraftStarfieldThe Sims 4Tomb RaiderUbisoftآموزش آشپزیآموزش زبانآموزش و ترفندآیفونآیفون SEابزار سلامتاپل - Appleاپلیکیشن و نرم‌افزاراتاق خبر دیجی‌کالااکسلاکشنانیمهانیمیشنبازی تاج و تختبازی و سرگرمیبردگیمبرگزیده یادداشتتئاتر و هنرهای تجسمیتبلتترکیهترین‌های بازیتلویزیونتلویزیون LGتلویزیون ال جیتلویزیون ال‌جیجوایز Golden Joystick Awardsخانه و آشپزخانهخانه، کتاب و لوازم التحریرخبر بازیخبر تکنولوژیراهنمای خریدراهنمای خرید تبلتردمیرمانزک اسنایدرژاپنساعت و دستبند هوشمندسامسونگسخت افزارسخت‌افزارسریالسلامت جسمسلامتیسینمای ایرانسینمای جهانشیائومیعلمی-تخیلیعمومیفرهنگ و هنرفشنفیلم و سریالکالاهای تند مصرفکامپیوترکامپیوتر گیمینگکتاب و ادبیاتکمدیگلکسی S25گوشی شیائومیمتاورسمجموعه تلویزیونیمچ بند هوشمندمد و پوشاکمعرفی اپلیکیشنمنتخب تکنولوژیمنتخب سردبیرمنتخب هنر و سینماموبایلنقد فیلمنقد کتابنویسندههنرهنرهای تجسمیهوش مصنوعیهوش مصنوعی و رباتیکیادداشت فرهنگ و هنر

کیست دندان چیست ؟ بررسی علائم و روش‌های درمان

احساس درد در لثه‌هایتان دارید اما علت آن را نمی‌دانید؟ ممکن است این درد به دلیل وجود کیست‌های دندانی باشد. کیست‌های دندانی معمولا در بافت‌های نرم دهان مانند لثه، لب یا اطراف دندان‌هایی که هنوز کامل در نیامده‌اند به وجود می‌آید. این کیست‌ها توده‌هایی غیر سرطانی هستند اما اگر به موقع درمان نشوند ممکن است باعث بروز مشکلاتی در استخوان‌های فک شود. در این مقاله از مجموعه مقالات دیجی‌کالا مگ علاوه‌بر معرفی علائم کیست‌های دندانی به روش‌های درمانی آن‌ها اشاره کرده‌ایم. همراه ما باشید.

فهرست محتوا

علائم کیست دندان
انواع کیست‌های دندان
علت کیست دندان
درمان خانگی کیست دندان

علائم کیست دندان

کیست دندان غیر عفونی ممکن است هیچ علائم یا نشانه‌ای نداشته باشد. اما پس از رشد کیست، درد، فشار، لق شدن دندان، خونریزی لثه، شکستن خودبه‌خودی دندان و التهاب و قرمزی در ناحیه‌ای از دهان را حس خواهید کرد. اگر کیست در بافت‌های مخاطی دهان قرار داشته باشد، ممکن است شبیه تاول یا زخم باشد. دندان‌پزشکان برای تشخیص کیست اسکن دهان را توصیه می‌کنند.

درمان نکردن کیست دندان عوارضی مانند برداشتن بخشی از استخوان فک یا سایر مشکلات را همراه خواهد داشت. از دیگر عوارض درمان نکردن این کیست می‌توان به عفونت دندان، از دست دادن دندان، رشد سلول‌های سرطانی خوش‌خیم در فک و شکستگی فک اشاره کرد.

برای مطالعه بیشتر: همه چیز درباره علت پوسیدگی دندان

انواع کیست دندانی

انواع کیست‌های دندان

کیست‌های دندان انواع مختلفی دارند که به دلایل مختلفی در دهان تشکیل می‌شوند. انواع این کیست‌ها عبارتند از:

  • کیست دنتی ژروس: این کیست در اطراف دندان عقل نهفته تشکیل می‌شود. برای جلوگیری از به وجود آمدن این کیست توصیه می‌شود دندان عقل را در دوران نوجوانی بکشید.
  • کیست پری آپیکال (رادیکولار): نوعی کیست دندانی است که روی سطح لثه و نزدیک به ریشه دندان تشکیل می‌شود. این کیست عصب‌های دندانی را از بین می‌برد و به آبسه تبدیل می‌شود.
  • کیست مخاطی (موکوسل): این کیست همان آفت دهانی است و در سلول‌های نرم دهان، داخل لپ و گونه، زیر لب و زیر و روی زبان ایجاد می‌شود. تعداد این کیست‌ها در یک بازه زمانی ممکن است بیشتر شود.
  • کیست ادنتوژنیک: ترکیبی از کیست‌های پری‌ آپیکال و دنتی ژروس است که اغلب در استخوان‌های فک به وجود می‌آید. دندان‌پزشکان برای تشخیص این نوع کیست عکس‌های OPG شما را بررسی می‌کنند.

علت کیست دندان

از نظر دندان‌پزشکان عفونت و تصادف دو دلیل مهم برای به وجود آمدن کیست‌های دندانی هستند. کیست‌های دندانی ناشی از عفونت زمانی ایجاد می‌شوند که دندان‌ ترمیم نشود یا عصب‌های آن کاملا از بین برود. در چننی شرایطی باکتری‌ها می‌توانند در کانال ریشه تکثیر شده و باعث بروز عفونت استخوان شوند. در نتیجه ممکن است کیست در نزدیکی ریشه دندان ایجاد شود.

برخی از کیست‌های دندانی نیز بر اثر تصادف، شکستگی فک یا نوعی ضربه به دهان و دندان به وجود می‌آیند. در چنین شرایطی عصب‌های دندان از بین می‌رود و کیست تشکیل می‌شود.

از دیگر دلایل به وجود آمدن کیست دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشد نامناسب دندان‌های دائمی
  • عدم رشد دندان‌ها در جای مناسب خود
  • درمان ریشه
  • برخی از اختلالات ارثی
  • رشد دندان عقل
  • جهش در سلول‌هایی که رشد طبیعی دارند.

درمان کیست دندان

درمان خانگی کیست دندان

بهتر است برای درمان کیست دندان به دندان‌پزشک مراجعه کنید. اما اگر به دندان‌پزشک دسترسی ندارید و می‌خواهید کیست دندان را در منزل درمان کنید موارد زیر می‌تواند راهنمایی خوبی برای شما باشد:

  • شستشوی لثه با آب‌نمک: دو یا سه بار در روز مقداری آب و نمک را با یکدیگر ترکیب کنید و در دهان خود بچرخانید.
  • استفاده از خمیر سیر: اگر به بوی سیر حساس نیستید، می‌توانید مقداری سیر خام گاز بزنید. مخلوط مقداری سیر و میخک نیز گزینه‌ خوبی برای تسکین کیست‌های دندانی است. کافی است این مخلوط خمیری را روی ناحیه‌ای که کیست دندان وجود دارد قرار دهید.
  • مصرف دمنوش‌های گیاهی: دمنوش‌هایی مانند شنبلیله و زردچوبه به درمان خانگی کیست‌های دندانی کمک می‌کند. توجه داشته باشید دمنوش‌های خیلی داغ را سرو نکنید.
  • استفاده از ژل آلوئه‌ورا: ژل آلوئه‌ورای خوراکی را تهیه کنید و مقداری از آن را روی محل کیست قرار دهید.

برای مطالعه بیشتر: درمان دندان‌درد در خانه

سخن آخر؛ کیست‌های دندانی حفره‌هایی پر شده از مواد نیمه‌جامد یا مایع هستند و معمولا روی بافت‌های نرم‌ دهان به وجود می‌آیند. رشد غیر طبیعی دندان‌های دائمی، ترمیم ریشه و رشد دندان عقل از دلایل به وجود آمدن کیست‌های دندانی هستند. اگر این کیست روی سطح لثه یا زبان به وجود آمده باشد می‌توانید آن را در خانه درمان کنید. اما برای درمان کیست‌های دندانی‌ای که در استخوان‌ها تشکیل می‌شوند باید حتما به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

منبع

carsondds.com

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

نوشته کیست دندان چیست ؟ بررسی علائم و روش‌های درمان اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

مقاله اصلی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا