Assassin's Creed ShadowsBest GamesMasters of DoomTomb RaiderUbisoftآیفونبازی و سرگرمیترین‌های بازیتلویزیونتلویزیون LGتلویزیون ال جیتلویزیون ال‌جیخبر بازیگوشی شیائومیمنتخب تکنولوژیموبایل

۱۲ بازی برتر ساخته شده توسط سودا ۵۱؛ ستاره‌ی راک صنعت بازی

در میان سازندگان صنعت بازی‌های ویدئویی، سودا ۵۱ یک خالق بی‌بدیل است که در ترکیب طنز و داستان‌های عجیب و غریب حتی فراتر از رسانه‌ی ویدیوگیم پا می‌گذارد. گوییچی سودا که با لقب سودا ۵۱ شناخته می‌شود از آزمایش کردن و ارائه آنچه که در جای دیگر پیدا نخواهید کرد هراسی ندارد. بازی‌های او همیشه پر از رفرنس به دیگر رسانه‌ها از کمیک بوک و فیلم گرفته تا بازی‌های رترو و حتی موسیقی هستند.

تازش سودا به صنعت بازیسازی با استودیوی Human Entertainment در سال ۱۹۹۳ شروع شد. اولین وظیفه او کارگردانی و ساخت بخش داستانی بازی کشتی‌گیری Super Fire Pro Wrestling 3 بود که به بازی موفقی تبدیل شد. دیگر عناوین ساختهٔ سودا مثل Moonlight Syndrome از جمله بازی‌هایی بود که به محبوبیت رسیدن او در ژاپن کمک کرد. چنین زنجیره‌ای از موفقیت‌های پشت‌سرهم باعث شد او چند سال بعد کمپانی خود یعنی Grasshopper Manufacture را تاسیس کند.

  • گوییچی سودا؛ از تمرکز روی مرگ تا مقایسه با کوئنتین تارانتینو (بازی‌سازان سرشناس)

در این مقاله به ۱۲ بازی برتری که سودا ۵۱ تابه‌حال ساخته است خواهیم پرداخت.

۱. No More Heroes

سال انتشار: ۲۰۰۷
پلتفرم‌ها: Nintendo Wii

بازی No More Heroes

فرنچایز No More Heroes برجسته‌ترین آثار ساخته شده توسط سودا ۵۱ در اوج توانایی‌های او هستند. در بسیاری از مصاحبه‌ها، او ترجیح می‌دهد ساخت چنین اثر کلاسیکی را «مثل توالت رفتن» توصیف کرد. اولین بازی در سری بر روی نینتندو وی منتشر شد و در پی موفقیت چشمگیرش باعث ساخته دنباله‌ای بسیار بهتر شد که نقص‌های بازی اول را برطرف کرده بود. گیم‌پلی در این سری فوق العاده و اعتیادآور است. شما در نقش تراویس تاچ داون قرار دارید یک آدم کش اوتاکو که با کشتن افراد راهش را به راس قدرت باز می‌کند. داستان بازی عجیب است اما نه تا جایی که آن را یک جوک قلمداد کنید. ساندترک بازی‌ها شگفت انگیز است و به هر بازی در فرنچایز حس و حال به خصوصی می‌دهد. آخرین بازی در سری No More Heroes 3، نیز در حد و اندازهٔ دو بازی پیش از خود است و اگر از هواداران ژانر هک‌اند اسلش هستید دلیلی وجود ندارد که به سراغ این فرنچایز جذاب نروید.

۲. Lollipop Chainsaw

سال انتشار: ۲۰۱۲
پلتفرم‌ها: Xbox 360، PlayStation 3

تصویری از بازی Lollipop Chainsaw نقش اصلی بازی «جولیت استارلینگ» مشغول مبارزه با اره برقی و تکه کردن زامبی‌هاست

بازی Lollipop Chainsaw نمایندهٔ دوران طلایی سودا و همچنین دوره‌ای است که دو نویسنده بی‌نظیر، سودا و جیمز گان با هم همکاری کردند. تیمی مرگبار مگر نه؟ Lollipop Chainsaw یک بازی هک‌اند اسلش با حضور ژولیت استارلینگ است، یک دختر جوان دبیرستانی که مسلح به اره‌برقی دوست‌داشتنی اما مرگبار و سربریده شده دوست‌پسرش است که به کمرش آویزان است. در روز تولد او، مدرسه‌ای که به آن می‌رود توسط زامبی‌ها مورد حمله قرار می‌گیرد و او باید از مهلکه جان سالم به در ببرد. مشابه No More Heroes، گیم‌پلی Lollipop Chainsaw جالب و سرگرم‌کننده است. سیستم مبارزه ساده است اما نه تا جایی که بشود آن را با فشار یک دکمه انجام داد. در نقش ژولیت، شما زامبی‌ها را تکه‌پاره می‌کنید. یکی از نقاط قوت بازی انفجار رنگ‌ها پس از آسیب‌زدن پشت‌سرهم به زامبی‌هاست. کشتن ۴ زامبی به‌صورت یکجا، سکانسی را نشان می‌دهد که حضار ژولیت را تشویق می‌کنند. داستان بازی کوتاه است اما ارزش تکرار را دارد.

۳. Killer is Dead

سال انتشار: ۲۰۱۳
پلتفرم‌ها: PlayStation 3، Xbox 360

تصویری از بازی Killer is Dead نقش اصلی «موندو زاپا» مشغول حمله است

Killer is Dead یک بازی هک‌اند اسلش اکشن است که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد. این بازی در مقایسه با Lollipop Chainsaw و No More Heroes حال و هوای تاریک‌تری دارد و خط داستانی عمیق به همراه کمی موضوعات و طنز مناسب بزرگسالان دارد. محتویات بزرگسال بازی شاید به مذاق همه خوش نیاید اما خوشبختانه اختیاری است. داستان بازی شما را در نقش موندو زاپا، یک جلاد متخصص در از میان برداشتن اهداف قرار می‌دهد. او یک دست اسلحه دار سایبرنتیکی و یک کاتانا دارد که می‌تواند فولاد را ببرد. همانطور که از بازی‌های سودا ۵۱ انتظار می‌رود، Killer is Dead تجربه‌ای لذت بخش است. بازی سیستم منحصر به فرد ساخت کامبو دارد که به کسانی که از اجرای چند کامبو پشت‌سرهم لذت می‌برند جایزه می‌دهد. نبردهای باس به یادماندنی هستند که تا مدت‌ها در خاطرتان باقی می‌مانند.

۴. Fatal Frame: Mask of the Lunar Eclipse

سال انتشار: ۲۰۰۸
پلتفرم‌ها: Nintendo Wii

بازی Fatal Frame Mask of the Lunar Eclipse

پس از یک سه‌گانه‌ی معروف و بسیار بزرگ در ژاپن از سری بازی‌های Fatal Frame ساخت قسمت چهارم این بازی‌ها به گوییچی سودا سپرده می‌شود. سودا که در ابتدا قصد ساخت این بازی را نداشت و مثل همیشه می‌گفت علاقه‌ای به ساخت بازی ترسناک ندارد، بالاخره و پس از فشارهایی که از سمت بر و بچه‌های استودیوی خودش به سمت او راهی شدند، بالاخره وظیفه‌ی نوشتن و کارگردانی Fatal Frame 4 یا همان Mask of the Lunar Eclipse را پذیرفت. بازی از پایه همه چیز سری Fatal Frame را تغییر داد و یک بازی کاملا مدرن بود؛ طوری که دیگر خبری از دوربین ثابت نبود و با یک دوربین سوم شخص روی شانه طرف بودیم. از طرفی، سودا هم‌چنین توانایی‌های خود در نویسندگی و کارگردانی را به Fatal Frame 4 آورد و بازی از سمت طرفداران این سری معمولا به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین‌ها یاد می‌شود.

  • داستانی واقعی از ارواح واقعی بررسی Fatal Frame: Mask of the Lunar Eclipse

۵. Shadows of the Damned

سال انتشار: ۲۰۱۱
پلتفرم‌ها: PlayStation 3، Xbox 360

بازی Shadows of the Damned

بازی Shadows of the Damned ثمره همکاری پدر ژانر وحشت و بقا، شینجی میکامی و سودا ۵۱ است. چنین مشارکتی بر سر راه خلاقیت و جادوی دست سودا قرار نگرفت. در واقع باعث شد بسیاری چشم‌انتظار سومین مشارکت بین این دو باشند. با اینکه هنوز خبری از همکاری مجدد آنها نیست ممکن است در آینده این اتفاق رخ دهد. بخش‌های اکشن بازی هیجان‌انگیز هستند اما آنچه که آن را در لیست قرار می‌دهد ترکیب طنز غیرعادی و عناصر وحشت و بقاست. نخندیدن به وقایعی که پیرامونتان رخ می‌دهد در این بازی کار سختی است و اگر از هواداران سودا ۵۱ هستید از تجربهٔ این بازی پشیمان نخواهید شد.

۶. Killer 7

سال انتشار: ۲۰۰۵
پلتفرم‌ها: Nintendo GameCube، PlayStation 2

بازی Killer7

Killer 7 دومین بازی سودا است که در خارج از ژاپن پس از بازی Michigan Report From Hell منتشر شده است. تا به امروز، این بازی هنوز هم به‌خاطر اتمسفر غیرعادی، داستان غیرقابل‌پیش‌بینی و طراحی هنری چشم‌نوازش به‌عنوان یک اثر کالت کلاسیک شناخته می‌شود. در این بازی شما در نقش هفت آدمکش بازی می‌کنید که هر یک شخصیت، سلاح و مهارت‌های منحصر به خود دارند. این شخصیت‌ها را می‌توانید هر موقع خواستید عوض کنید تا بتوانید به مصاف دشمنان رفته و پازل‌های موجود در بازی را حل کنید. هر یک از این شخصیت‌ها باابهت هستند اما به نظرم دن اسمیت بهتر از باقی است.

  • فرشته‌ی نابودی؛ نقد و بررسی بازی Killer7

۷. Black Knight Sword

سال انتشار: ۲۰۱۲
پلتفرم‌ها: PlayStation 3، Xbox 360

Black Knight Sword

بازی Black Knight Sword برداشت گوییچی سودا از فرمول محبوب بازی‌های سایداسکرولی است و اگر بخواهیم حقیقت را بگوییم واقعاً تحسین‌برانگیز است. این بازی بر روی ایکس‌باکس ۳۶۰ و پلی‌استیشن ۳ در سال ۲۰۱۲ منتشر شد که موردتوجه زیاد قرار نگرفت. Black Knight Sword یک ماجراجویی عجیب با عناصر هک‌اند اسلش و جلوه‌های بصری چشم‌نواز است که شبیه سبک هنری قدیمی کامی‌شیبای ژاپنی است.

۸. The Silver Case / The 25th Ward: The Silver Case

سال انتشار: ۱۹۹۹
پلتفرم‌ها: PlayStation

Silver Case game

The Silver Case با اینکه در ابتدا فقط در ژاپن منتشر شد موفق شد توجه‌ها را در بازارهای غربی و آسیایی به خود جلب کند که همین مسئله باعث عرضهٔ آن خارج از ژاپن شد. هواداران رمان‌های مصور از این بازی و دنبالهٔ The 25th Ward خوششان خواهد آمد. حتی اگر تابه‌حال بازی متن محور بازی نکرده باشید، داستان بازی بی شک توجهتان را به خودش جلب می‌کند. The Silver Case یک بازی ویدئویی راز جنایت با داستانی سرشار از پیچش‌ها و لحظات غیرقابل‌پیش‌بینی است. مهارت سودا در داستان‌سرایی باعث متمایزشدن این بازی شده است حتی در مقایسه با استانداردهای امروزی.

۹. Flower, Sun, and Rain

سال انتشار: ۲۰۰۱
پلتفرم‌ها: PlayStation 2

بازی Flower Sun And Rain

Flower, Sun and Rain یک بازی ماجراجویی است که ابتدا در ژاپن بر روی پلی‌استیشن ۲ منتشر شد. سال‌ها بعد، نسخهٔ پورت شده آن بر روی نینتندو دی اس عرضه می‌شود. این بازی شاید برای همه جذابیت نداشته باشد اما برای هواداران دو آتشه سودا ۵۱، داستان‌سرایی عالی بازی آنها را راضی خواهد کرد. Flower, Sun and Rain اولین تجربهٔ استودیوی Grasshopper Manufacture در ساخت بازی ای در ژانر ماجراجویی بود و به سازندگان اجازه داد بر روی گشت و گذار، اسرار و مهم‌تر از همه زیباشناسی بصری تمرکز کنند. از نظر گرافیکی بازی از مد افتاد است خصوصاً در مقایسه با بازی‌های قبلی سودا ۵۱ اما اگر گرافیک برایتان اولویت نیست این بازی تجربهٔ لذت بخشی خواهد بود.

۱۰. Sine Mora

سال انتشار: ۲۰۱۲
پلتفرم‌ها: PlayStation 3، Xbox 360

sine mora

Sine Mora بازی شوتم آپ است که با مشارکت Grasshopper Manufacture و Digital Reality در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. گیم‌پلی آن شبیه بازی‌های کلاسیک ژانر مثل G-Darius، R-Type III و Parodius است. در مقایسه با بازی‌های شوتم آپ بسیار دشواری که در بازار وجود دارند Sine Mora برای مبتدیان نسبتاً راحت است. در بازی شما نقش پدری بر عهده می‌گیرید که مصمم است انتقام مرگ پسرش با به زیرکشیدن امپراطوری بگیرد. همانطور که پیش‌تر اشاره شد بازی یادآوری سایر بازی‌های کلاسیک شوتم آپ است اما با این تفاوت که در این بازی نوار سلامت وجود ندارد در عوض هر مرحله محدودیت زمانی دارد. آسیب دیدن توسط دشمنان باعث سریع‌تر شدن زمان می‌شود اما هر چه دشمنان بیشتری را نابود کنید زمان بیشتری به دست می‌آورید.

۱۱. Moonlight Syndrome

سال انتشار: ۱۹۹۷
پلتفرم‌ها: PlayStation

moonlight syndrome

Moonlight Syndrome بازی وحشت و بخشی از فرنچایز Twilight Syndrome است که توسط استودیوی تعطیل شده Human Entertainment ساخته شد. متأسفانه این فرنچایز هرگز خارج از ژاپن بومی‌سازی نشد اما ما امیدواریم روزی برسد که نسخهٔ ریمستر شده یا ترجمه انگلیسی آنها توسط هواداران منتشر شود و بازیکنان بتوانند این عنوان کمتر شناخته شده را تجربه کنند. Moonlight Syndrome دومین بازی در فرنچایز است و برخلاف بازی پیش از خود که به طور سنگین بر روی عناصر ماجراجویی تمرکز داشت مسیر کاملاً متفاوتی را پیش گرفته و بر روی وحشت روان‌شناختی و تفحص سویه تاریک بشریت تمرکز می‌کند. بازی با اینکه بی‌عیب‌ونقص نیست تأثیر به سزایی بر روی Spike گذاشت و به او در خلق عناوین مشابهی مثل Yuuyami Doori Tankentai و سری Kamaitachi no Yoru کمک کرد.

۱۲. Super Fire Pro Wrestling III Final Bout / Super Fire Pro Wrestling Special

سال انتشار: ۱۹۹۳
پلتفرم‌ها: Super Nintendo

super fire wrestling pro

سودا در این دو بازی مسئولیت نویسندگی داستان را برعهده داشت که در به محبوبیت رسیدنش در ژاپن و ده سال بعد از آن در کشورهای غربی کمک کرد. باتوجه‌به ژانر بازی، داستان آن به نسبت سنگین و تاریک است ولی شاید به همین خاطر از سایر همتایانش متمایز شده است. هر دوی این بازی‌ها به‌صورت انحصاری در ژاپن منتشر شده‌اند و هواداران سودا هنوز منتظر آپدیت انگلیسی برای آنها هستند تا بتوانند باری دیگر داستان این دو بازی را تجربه کنند.

منبع: AltarofGaming

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی

نوشته ۱۲ بازی برتر ساخته شده توسط سودا ۵۱؛ ستاره‌ی راک صنعت بازی اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.

مقاله اصلی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا